Ultimele noutati de la Institutul de Cercetare Dr. Rath

Importanța microelementelor nutritive pentru performanța sportivă

Sportivii se focalizează pe creșterea rezistenţei, diminuarea oboselii musculare și a vătămărilor, precum și pe maximizarea performanţei. Deși ei recunosc rolul important al macroelementelor nutritive precum proteine, carbohidraţi, grăsimi și alte componente sănătoase ale alimentaţiei, importanţa microelementelor nutritive este adesea neglijată. Insuficienţa microelementelor nutritive duce adesea la obosire rapidă, vătămări ale mușchilor și oaselor și alte suferinţe, precum artrita. Însă programul intens de antrenament și intensificarea metabolismului face ca suplimentarea cu microelemente nutritive să fie esenţială pentru sportivi.

Persoanele care fac exerciţii fizice în mod regulat sunt dependente de un aport optim de microelemente nutritive esenţiale. Studiile desfășurate la Institutul de Cercetare Dr.Rath arată că anumite combinaţii de microelemente nutritive pot susţine performanţa și starea de bine a sportivilor.

Sănătatea noastră este determinată la nivelul celulelor care alcătuiesc organele și întregul nostru corp. Fiecare celulă funcţionează ca o uzină în miniatură, responsabilă pentru generarea bioenergiei (mitocondriile), producţia de proteine celulare (ribozomii) și coordonarea tuturor funcţiilor vitale (nucleul). Aceste funcţii necesită un aport constant de vitamine, minerale și alte microelemente nutritive.

Frecvenţa cardiacă crescută în timpul oricărui exerciţiu fizic necesită o cantitate imensă de energie. Un mușchi cardiac puternic și vase de sânge intacte sunt absolut cruciale pentru asigurarea pompării sângelui la viteză sporită. Microelementele nutritive precum carnitina, coenzima Q10, vitamina C și vitaminele B sunt esenţiale pentru producţia de energie în celulele mușchiului cardiac, energie necesară pentru rezistenţă fizică susţinută. În mod similar, sănătatea vaselor de sânge este crucială pentru a putea menţine un aport optim de sânge către mușchiul cardiac și alţi mușchi, în vederea evitării oboselii. Magneziul ajută la reglarea nivelurilor altor minerale precum sodiul, potasiul și calciul, în interiorul celulei. Pierderea excesivă a acestor minerale prin transpiraţie este unul dintre principalele motive pentru care apar crampele și vătămările musculare în urma antrenamentului. Acidul alfa-lipoic susţine de asemenea mușchii în timpul antrenamentului, pentru a evita oboseala și crește rezistenţa.

În plus, rata metabolică crescută în timpul exerciţiilor fizice crește consumul de oxigen și expune celulele unui stres oxidativ aproape constant și deteriorarea celulară asociată acestuia. De aceea, antioxidanţii precum vitamina A, C și E, carotenoidele și seleniul trebuie să fie suplimentate. Cercetările noastre au demonstrat că suplimentarea cu aceste microelemente nutritive antioxidante, alături de anumite extracte din plante precum quercetina, extractul de ceai verde, resveratrolul și curcuminul măresc și mai mult beneficiile antioxidanţilor asupra sănătăţii, prin reducerea deteriorărilor musculare, a inflamaţiei și durerii, simultan cu accelerarea reparării mușchilor vătămaţi.

Sănătatea oaselor și a articulaţiilor este deosebit de importantă pentru sportivi în vederea susţinerii antrenamentelor și scăderii riscului de a dezvolta osteoporoză și artrită. Antrenamentul sportiv implică un grad incredibil de mare de stres asupra articulaţiilor. În afară de calciu, magneziu, bor și vitaminele D și A, oasele puternice au nevoie de un colagen puternic. Flexibilitatea și funcţionarea optimă a articulaţiilor depinde de celulele care produc fluidul sinovial, lubrifiant al articulaţiilor. Glucozamina și condroitina ajută la formarea cartilajelor, lubrifierea și repararea încheieturilor. Am testat o combinaţie specifică de microelemente nutritive în cadrul studiilor clinice iar rezultatele au dovedit că acestea accelerează procesul de vindecare în cazul fracturilor tibiei.¹

Unii sportivi iau combinaţii aleatoare de suplimente care pot crea dezechilibre sau le pot agrava pe cele existente. Cercetările noastre arată că microelemente nutritive specifice asigură suport maxim celulelor inimii, vaselor de sânge, mușchilor, oaselor, articulaţiilor și tuturor celorlalte organe care ajută sportivii să se menţină sănătoși și puternici pentru întreaga viaţă.

Cum majoritatea suplimentelor nutriţionale sunt bazate pe combinaţii aleatoare de microelemente nutritive, cercetările noastre au demonstrat că numai sinergia unică a microelementelor nutritive poate funcţiona la nivel celular pentru a susţine și întări organismul.

Ref:
1. J. Jamdar, et al., Journal of Alternative and Complementary Medicine 2004, 10 (6): 915-916.